O echipă de foşti piloţi şi ingineri din Craiova lucrează la replica primului avion cu reacţie. În timp ce craiovenii meşteresc la o aeronavă din metal, realizată după schiţele modificate de savantul român, un pensionar oltean visează la reconstrucţia avionului autentic din 1910.
Comandorul Mitică Mirea (63 de ani) îşi petrece o bună parte din zi într-unul din atelierele fostei Întreprinderi Mecanice de Material Rulant Craiova, unde se repară locomotive de peste 50 de ani. O parte din imensul atelier comunist e ocupată de Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) Craiova.
VEZI GALERIE FOTO CU AVIONUL ÎN CONSTRUCŢIE
În mijlocul încăperii, în faţa unui aparat de zbor modern, zace o bucată de fier din care se va naşte replica avionului construit de Coandă. Fierătania fără aripi seamănă cu un avion doar dacă e privită din spate, datorită formei aerodinamice creată de cele patru ampenaje. „Momentan, proiectul este la stadiul de 40%, chiar 45%. Se lucrează destul de greu, pentru că nu stăm foarte bine cu banii", explică comandorul Mirea, fost pilot cu o experienţă de mii de ore de zbor la activ.
Proiect de 5.000 de euro
Toţi cei şapte membri ai ARPIA implicaţi în reconstrucţia avionului lui Henri Coandă sunt foşti aviatori sau ingineri cu aceeaşi pasiune: zborul. Proiectul a început în martie, însă documentaţia a fost elaborată încă din decembrie 2009. „Schiţa este cea revizuită din 1965, nu este schiţa originală din 1910, pentru că aia nu mai există, s-a pierdut. Avionul pe care l-a prezentat Coandă la Paris era din lemn, însă noi îl facem din metal ca să zboare", îl completează comandorul Mirea. Motorul va fi împrumutat de la un avion de luptă demilitarizat, un model L 29, fiindcă acesta are aceleaşi dimensiuni cu aparatul proiectat de Coandă.
Proiectul este realizat în proporţie de 40 la sută @