Primii care vor beneficia de prevederile acestei noi legi a educaţiei sunt elevii care, în anul şcolar 2011-2012, intră în ciclul gimnazial, respectiv liceal.
Legea Educaţiei Naţionale nu va modifica în următorii ani procedurile de examen, trecerea la liceu sau bacalaureatul.
Câteva elemente despre învăţământul preuniversitar:
• Compatibilizarea ciclurilor de învăţământ cu cerinţele unei educaţii moderne şi mai ales în pragul european al calificărilor.
• Învăţământul obligatoriu de 10 ani.
• Clasa pregătitoare este obligatorie, începerea şcolii la vârsta de 6 ani împliniţi fiind o prevedere care va creşte calitatea educaţiei. Potrivit studiilor educaţionale, copiii care încep şcoala la vârsta de 6 ani au rezultate superioare pe parcurs.
• Modernizarea curriculumului şcolar, modernizarea programei şi, mai ales, a procedurilor de evaluare a examenelor. Procedurile de evaluare, examenele vor avea un caracter orientativ, un caracter de orientare şcolară pentru învăţare sau de performanţă şi nu vor mai avea scopul de a dirija participarea unui elev
într-o direcţie sau alta.
• Reglementările care privesc curriculumul trebuie să fie perfect corelate cu reglementările care privesc evaluarea, pentru că, altfel, elevii nu vor învăţa decât la materiile din care se dă examen.
• Descentralizarea în educaţie este un mijloc, finalitatea este creşterea calităţii actului educaţional, iar din punct de vedere administrativ, acest lucru se poate realiza doar prin descentralizare dusă până la capăt.
• Pentru a avea un învăţământ de calitate, sistemul are nevoie de cadre didactice bine pregătite, obiectiv selectate şi corect răsplătite.
• În Legea Educaţiei s-a prevăzut o formare profesională de calitate prin introducerea masterului didactic şi a unui an de stagiatură pentru formarea iniţială, dar şi a unor pr