Aderarea Romaniei la Schengen trebuie sa se faca in martie 2011 pentru ca e legata de un eveniment obiectiv: ridicarea controalelor la frontierele aeriene se face de doua ori pe an - la trecerea la ora de vara, respectiv de iarna, adica in ultima duminica din luna martie, respectiv din luna octombrie. "IATA stabileste si gestioneaza orarul curselor aeriene si repartizarea acestora la terminalele aeroporturilor din Europa. Si trebuie sa ne racordam la aceasta organizatie, pentru ridicarea controlului la frontierele aeriene. Ridicarea controlului la frontierele terestre si maritime se poate face oricand, bineinteles dupa decizia pozitiva luata in Consiliul pentru Justitie si Afaceri Interne", a explicat Marian Tutilescu in interviul pentru Hotnews.ro.
Pana la decizia care se ia in unanimitate in Consiliul JAI - prin votul tuturor celor 25 de membri ai spatiului Schengen - mai exista doua evaluari tehnice, reevaluarea aeroporturilor Otopeni si Timisoara (singurele din Romania care opereaza si zboruri in tari non-Schengen) si a sistemului informatic si a biroului national SIRENE, adica operatorii care completeaza cu informatii suplimentare alertele nationale introduse in sistemul european de informatii.
Sensibilitatea apare in plan politic, acolo unde decizia trebuie sa parcurga circuitul institutional european. Proiectul de decizie al Presedintiei belgiene a UE trebuie trimis spre avizare Parlamentului European. Teoretic, acest proiect de decizie se realizeaza dupa ultima evaluare tehnica, din decembrie 2010. In Parlamentul European se va stabili un raportor, proiectul este discutat in comisiile de specialitate, apoi este votat in plen, cel mai probabil in sesiunea din ianuarie. Dupa aceea, avizul ajunge in Consiliul JAI. Potrivit calendarului, in martie nu exista nicio reuniune a ministrilor de justitie si afaceri interne din UE, asa ca decizia pr