Reţeaua germană Praktiker, cel mai mare retailer de bricolaj de pe piaţa locală, cu afaceri de 257 de milioane de euro în 2009, a înregistrat o scădere de 25% a vânzărilor în cel de-al treilea trimestru al acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2009, cel mai pronunţat declin de la intrarea companiei pe piaţa din România, în urmă cu opt ani.
Praktiker a frânat încă de anul trecut procesul de extindere, deschizând în 2009 o singură unitate, la Focşani, în timp ce în acest an a mai inaugurat un magazin, în Botoşani, dar de dimensiuni mai reduse.
În aceste condiţii, coroborat cu impactul majorării TVA de la 1 iulie, veniturile din vânzări au scăzut cu 25% în cel de-al treilea trimestru, până la 57,2 milioane de euro, în timp ce scăderea la nouă luni este de 18%, până la 153,6 milioane de euro.
"În cel de-al treilea trimestru a devenit clar faptul că riscurile macroeconomice pe care Praktiker le-a identificat din timp, în special în România şi Grecia, au devenit realitate - în unele cazuri, la o amploare chiar mai mare decât estimările pentru întregul an. Vânzările în ambele ţări au scăzut semnificativ în cel de-al treilea trimestru", se arată în raportul financiar al grupului german, care invocă şi majorarea TVA de la 19% la 24% drept motiv pentru reducerea veniturilor din vânzări.
Praktiker operează pe piaţa locală o reţea formată din 27 de magazine, cea mai mare din afara Germaniei. Pe de altă parte, declinul din România este cel mai pronunţat dintre toate pieţele externe pe care grupul activează.
În aceste condiţii, retailerul local Dedeman, controlat de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, ar putea deveni la sfârşitul acestui an noul lider al pieţei de bricolaj, în condiţiile în care compania a continuat procesul de extindere, de la jumătatea anului 2009 fiind inaugurate şase magazine, în Bucureşti, Iaşi, Braşov, Craiova, Arad şi Timi