Magazinele care comercializează exclusiv produse ecologice reuşesc şi pe timp de criză să-şi menţină clienţii. În ultimii ani, clujenilor li s-a oferit, prin aşa-numitele magazine bio, o alternativă sănătoasă la produsele comercializate în supermarketuri. În ciuda preţurilor mai mari practicate de aceste magazine, din ce în ce mai mulţi clujeni aleg să cumpere produse certificate bio.
Managerii afacerilor „verzi" din Cluj-Napoca spun că reuşesc să contracareze efectele crizei printr-o promovare susţinută a produselor agroalimentare 100% bio. „Desigur că se simt efectele crizei, ca în orice domeniu. Noi am fost primii care am deschis un astfel de magazin în Cluj-Napoca, la finele anului 2008. Produsele comercializate de noi provin din ferme din România şi Ungaria în care nu se folosesc pesticide şi îngrăşăminte chimice în cultivarea legumelor, iar animalele sunt crescute în curte, nu în hale", arată Roxana Pencea, unul dintre asociaţii care au inaugurat la Cluj-Napoca „Coşul Verde". În plus, produsele importate fac parte din reţeaua „FairTrade", care protejează micii producători.
Comenzi online, o alternativă comodă
Pe lângă magazinele clasice, pe piaţa produselor bio din Cluj-Napoca au avut succes şi cele online. „Pe lângă magazinul din Piaţa Avram Iancu, unde ne calcă pragul zilnic, în medie, aproximativ 50 de clienţi, am dezvoltat şi un site prin intermediul căruia clujenii pot face comenzi online. Lunar, primim în jur de 40 de comenzi, iar valoarea unui coş se cifrează în jurul valorii de 100 de lei", mai spune Roxana Pencea.
Pe lângă magazinele clasice şi cele virtuale, „Coşul Ţărănesc" a introdus pe piaţa clujeană de profil o a treia variantă. „Noi livrăm produse la domiciliu în baza unor abonamente, nu neapărat în urma comenzilor virtuale, cu toate că avem şi un site funcţional. Ţinând cont că am introdus pe piaţă acest