Mentionata inclusiv in Biblie, ca "alauta" cu cinci coarde, considerata de multi (in mod gresit) ca stramos al chitarei, lauta are foarte putini adepti in Romania, in conditiile in care Occidentul a redescoperit acest instrument in anii '70. Cu ocazia celei de-a doua zile a festivalului "Mica saptamana de muzica veche", Mircea Goian (viola da gamba) si Nicolae Szekely (lauta) au prezentat in special piese renascentiste, printre acestea aflandu-se I Can Not Keep My Wife At Howme, Canson Englesa (din 1584), Ungarescha, dar si La Rossignol, melodie interpretata inclusiv de celebrul Sting.
"Lauta - precizez ca in Romania sunt in jur de 4 lautisti. Spun "in jur", pentru ca nu stiu exact daca sunt trei sau patru", a spus Mircea Goian (viola da gamba), cu ocazia concertului sustinut de Duo Continuo la mijlocul saptamanii, la Sala Pod a Casei de Cultura a Studentilor din Bucuresti.
"Oficial sunt vreo patru... Intr-adevar, sunt foarte putini", a continuat Nicolae Szekely, unul dintre putinii lautisti din Romania. "In ultima vreme, datorita festivalurilor medievale, mai iese la iveala".
"Lauta este amintita chiar in Biblie, acea alauta cu cinci coarde sau mai multe. Chiar de prin secolul XI-XII a fost lauta medievala, cu cinci grupuri de coarde (sunt coarde duble), apoi a urmat lauta renascentista.
Acesta este un model facut dupa schite, dupa picturi, caci laute nu au ramas decat din perioada Barocului.
Dupa lauta renascentista, care a avut mai multe variante (de sapte coarde, opt, zece, 11 chiar), a urmat perioada Barocului, in care au fost lautele cu 13, 15, 18. Au urmat acele variante: chitarone, pe urma teorba... Sunt foarte multe variante.
Cert este ca aceste instrumente au revenit in anii '70, foarte puternic, mai ales in Occident. Sunt multi lautisti acolo.
Pe langa lauta exis