Sistemul Unfall Datenn Speisher (UDS) care se traduce prin Stocare Date Accident, este un fel de cutie neagră a maşinilor. La Bucureşti, sistemul a fost prezentat la Simpozionul Criminaliştilor. UDS-ul înregistrează date precum viteza, acceleraţia sau distanţa de frânare a automobilului, iar aceste probe sunt folosite cu succes în procesele din Germania.
Ideea creării acestei cutii negre a venit în urma accidentelor grave produse în lanţ pe autostrăzi. O maşină dotată cu sistemul UDS poate costa cu până la 200 de euro mai mult decât una fără acest instrument de înregistrare. Cutia neagră are însă rol hotărâtor în stabilirea circumstanţelor în care se produc accidentele.
Expertul tehnic auto, inginerul Mircea Fierbinţeanu susţine implementarea acestui dispozitiv şi în România. El a prezentat beneficiile UDS-ului în cadrul Simpozionului Internaţional de Criminalistică desfăşurat, miercuri, la Bucureşti, organizat de Asociaţia Criminaliştilor din România şi Institutul de Criminalistică al Poliţiei Române.
Inginerul Mircea Fierbinţeanu
„UDS nu poate înlocui cercetarea criminalistică la faţa locului dar o poate sprijini cu informaţii preţioase. În cazurile de coliziune în lanţ permite stabilirea succesiunii acestor impacturi. Manevrele de virare care nu lasă urme, efectuate de către şofer în scopul evitării accidentului capătă astfel un suport material“, a explicat Fierbinţeanu.
Sistem „îmbrăţişat“ de occidentali
Germania şi Elveţia au montat deja pe cele mai multe maşini din producţia proprie aceste „cutii negre“. Din punct de vedere juridic, în Germania nimic nu se poate opune datelor furnizate de UDS. La fel ca în cazul înregistrărilor diagramelor-tahograf, aceste date pot fi folosite atât în procesele civile, cât şi în cele penale. Până în prezent, nu s-a semnalat niciun caz în care o înregistrare UDS să nu fi fost admis