În ajunul festivităţilor care celebrau împlinirea a 40 de ani de la Revoluţia din Octombrie, pe aeroportul Vnukovo din Moscova avea loc un accident în care îşi pierdea viaţa unul dintre cei mai promiţători lideri ai PMR, Grigore Preoteasa. Moartea sa nu a umbrit sărbătoarea, dar istoria ar fi putut fi alta dacă în locul lui Preoteasa ar fi fost Nicolae Ceauşescu.
Sărbătorirea a patru decenii de la „Octombrie roşu” urma să se desfăşoare cu mare fast la Moscova, în prezenţa reprezentanţilor comunismului din lumea întreagă, în data de 7 noiembrie 1957. Delegaţia românească ar fi trebuit să fie condusă de Gheorghiu-Dej, însă, în ultimul moment, acesta a anunţat că nu poate pleca din motive medicale.
Din delegaţia pusă sub şefia lui Chivu Stoica făceau parte Nicolae Ceauşescu, Grigore Preoteasa, Alexandru Moghioroş, Leonte Răutu şi Ştefan Voitec, restul de până la zece persoane fiind „personal tehnic”. Grigore Preoteasa a fost cel anunţat în ultima clipă că trebuie să meargă la Moscova. În mod normal trebuia să meargă fie el, fie Ceauşescu. Până la urmă, au mers amândoi. După tipicul vremii, avionul era sovietic, după cum era sovietic şi personalul care îl deservea; oameni detaşaţi în interes de serviciu la Bucureşti.
(13 noiembrie 1957. „Scînteia” anunţa, pe prima pagină, sosirea trenului mortuar. Presa de la Bucureşti nu a scris nimic cu privire la accident până în data de 6 noiembrie, deşi accidentul a avut loc pe 4. Zilele dedicate ceremoniilor de la Moscova nu puteau fi umbrite de moartea ministrului de Externe. Informaţiile despre moartea acestuia apar pe prima pagină, abia începând cu 12 noiembrie.)
După o escală la Kiev, în condiţii meteorologice dificile, avionul s-a prăbuşit în împrejurimile pistei de aterizare, pe aeroportul Vnukovo (Moscova). Accidentul a avut loc la orele 17.58. Concluziile comisiei care a investigat