Din start vreau să spun că orice idee şi orice plan de reabilitare a oricărui lucru din municipiul Brăila, în special cu bani atraşi din finanţări externe şi cu atât mai mult nerambursabile sunt foarte bine venite, trebuie încurajate şi susţinute. Iar dacă acestea sunt şi puse în practică aşa cum trebuie, la timp şi fără probleme, trebuie cu atât mai mult lăudate şi promovate.
Noile proiecte anunţate de municipalitatea brăileană - reabilitarea unor porţiuni din Calea Călăraşilor şi Calea Galaţi, plus a Teatrului Maria Filotti, la care se adaugă şi instalarea unui sistem de supraveghere video - se înscriu în seria celor care ar urma să fie finanţate cu bani europeni, partea Primăriei fiind mică - 3,6 milioane de euro - faţă de 17 milioane, partea nerambursabilă din Programul Operaţional Regional.
În cazul a două proiecte de faţă, costurile vehiculate par cam mari, ori poate că nu mai avem noi simţul milionului de euro. De exemplu, zic iniţiatorii, reabilitarea tronsonului Căii Galaţi, dintre Bulevardul Dorobanţilor şi Mircea Mălăeru, ar urma să coste 10,2 milioane de lei. Adică vreo 2,4 milioane de euro, distanţa despre care se vorbeşte fiind de circa 700 de metri. Hai, pentru că intră şi un pod în calcul, cel de la Brăiliţa, poate că valoarea s-ar putea justifica într-un final. Dar pentru cei 1,2 kilometri din Calea Călăraşilor, între Dorobanţi şi Independenţei, un cost estimat de 37,85 milioane de lei - adică 8,88 milioane de euro - sună cam mult. Sincer, de banii ăştia s-ar putea face o autostradă suspendată pe Călăraşilor, chestie care i-ar surprinde teribil pe bucureşteni şi mai ales pe Sorin Oprescu.
"Reuşita" altor asemenea proiecte derulate la Brăila - Parcul Industrial din Zona Liberă, Staţia de epurare, canalizarea din Chercea, reabilitarea Bulevardului Dorobanţilor - mă fac să fiu, din start, un pic circumspect. Asta ca să nu mai