Sâmbătă, 6 noiembrie, lucrarea va fi dezvelită în Biserica Ognissanti de la Florenţa, unde va şi rămâne. Crucea va fi aşezată în transept şi va fi iluminată cu un sistem LED special.
După un proces de restaurare care a durat efectiv cinci ani, deşi a demarat în anul 2002, crucifixiful pictat de Giotto îşi va aştepta vizitatorii şi credincioşii în Biserica Ognissanti (Tuturor Sfinţilor) din Florenţa. Potrivit directorului muzeelor florentine, Cristian Acidini, până acum, acesta a stârnit doar interesul specialiştilor, dar de acum înainte, fiind redat circuitului public, va putea fi văzut de publicul larg.
Lunga poveste a lucrării confirmă, şi ea, o stare de fapt care-i surprinde numai pe neofiţi, iniţiaţii cunoscând-o foarte bine: în Italia există şi astăzi zeci de capodopere uitate în unghere, care aşteaptă să fie scoase la lumină.
„În Italia încă sunt o mulţime de opere care au mare nevoie de restaurare. Unele dintre ele abia au fost descoperite, după ce au petrecut amar de vreme dosite în sacristia vreunei biserici", a susţinut Anna-Marie Hilling, restaurator din Cumbria, în vârstă de 33 de ani, care şi-a petrecut ultimii cinci ani din viaţă lucrând zi de zi la crucifixul lui Giotto, în cunoscutul laborator Florentin Opificio delle Pietre Dure.
Astfel, tânăra expertă şi-a văzut visul cu ochii, povesteşte ziarul „The Guardian", căci visul oricărui restaurator de artă este să lucreze pe o capodoperă florentină autentică. „E o mare bucurie pentru mine s-o văd în poziţie verticală", a mărturisit Hilling.
Operă de la 1300, atestată în 2009
Anul trecut, în timpul laboriosului proces de restaurare, echipa condusă de Marco Ciantti şi Cecilia Frosinini a atestat faptul că lucrarea îi aparţine misteriosului Giotto, maestrul prerenascentist din veacul al XIV-lea, deşi până atunci se crezuse că ar fi opera unui discipol