BANAT. Traseul Anina-Oraviţa, care ar trebui valorificat turistic, a fost închis pentru că este neprofitabil. Autorităţile din Banatul Montan abandonează o veritabilă mină de aur pentru turism.
Dezbaterea despre importanţa traseului este suspendată între Compania Naţională de Căi Ferate şi Ministerul Culturii, dar niciuna dintre instituţii nu are bani de investiţii.
Mai mult decât o călătorie
Trenul care circulă pe ruta Anina-Oraviţa le oferă pasagerilor mult mai multe decât o călătorie. Calea ferată, cu valoare turistică, a fost construită de austrieci între 1847 şi 1863 pe o distanţă de 33, 4 kilometri, şi are multe lucrări de artă: tuneluri, viaducte, ziduri de sprijin ale versanţilor, tăieturi în munte.
Ruta este recunoscută în Europa pentru frumuseţea peisajului şi vechimea construcţiei, obiectivul fiind şi unul dintre cele mai vechi de pe continent. Astfel de obiective aduc profit administraţiilor din alte ţări de zeci de mii de euro pe an.
Ultimul tren
În România, Compania Naţională de Căi Ferate au ajuns la concluzia că trenul nu mai are suficienţi călători aşa că l-a declarat neprofitabil. „Secţia de circulaţie Oraviţa-Anina este inclusă în infrastructura feroviară interoperabilă şi nu face obiectul prevederilor legate de închiriere", a spus Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR" SA, despre posibilităţile de a fi găsite soluţii pentru această rută.
Ultimele curse circulă în aceste zile. Ieri primul tren a plecat din gara Anina la ora 9.10. „Deocamdată, trenul circulă normal, conform graficului. Mai avem două trenuri pe această rută, la 17.12 şi la 22.05", a spus Eugen Croitoru, impegat de mişcare.
Valoare istorică anulată
Viceprimarul din Anina, Nicolae Radu, confirmă că această linie ferată este costisitoare,