Mii de români stabiliţi în străinătate au solicitat, în 2010, Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor din ţara noastră noi certificate de naştere, de căsătorie sau de deces.
Potrivit rapoartelor acestei instituţii, în primele nouă luni ale acestui an, au fost înregistrate 3.146 de astfel de cereri. Românii au cerut astfel de documente în general pentru a atesta noul statut de stare civilă. Sunt însă şi cazuri în care au pirdut sau deteriorat certificatele. Alţii au vrut pur şi simplu unele noi.
Peste 11.600 de menţiuni în registrele de stare civilă
Mulţi conaţionali stabiliţi în străinătate obişnuiesc să îşi schimbe şi numele sau prenumele, în momentul în care primesc şi cetăţenia statului respectiv. Astfel, ei trebuie să informeze şi autorităţile române de această modificare. La fel şi în cazul divorţurilor şi al decesurilor. Notificările trebuie făcute şi în registrele de stare civilă din România. Anul acesta, ca urmare a modificărilor intervenite în străinătate, în statutul civil al cetăţenilor români s-au înscris 11.622 de menţiuni în registrele de stare civilă din ţara noastră.
Tot la solicitarea românilor din străinătate, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor a elioberat peste 1.100 de certificate de atestare a domiciliului şi cetăţeniei române, în vederea valorificării drepturilor şi intereselor acestora în străinătate.
Căutaţi pentru că au de primit bani
Sunt cazuri în care românii care lucrează în străinătate sunt căutaţi de instituţii publice. Acestea cer autorităţilor române informaţii privind domiciliul din ţara noastră. Dacă persoanele în cauză sunt de acord, Direcţia pentru Evidenţa Populaţiei transmite datele solicitate. Unii dintre cei căutaţi au de primit bani, de exemplu, în urma recalculării impozitelor. Astfel, de la începutul anului au fost soluţionate 568 de cereri venite din străinătate, privind id