Linia ferată Oraviţa-Anina, construită pe vremea Habsburgilor, este considerată monument istoric. Ea este străbătută de trenuri care fac parte din patrimoniul naţional.
Despre calea ferată Oraviţa-Anina, bănăţenii vorbesc numai la superlativ: monument istoric, prima cale ferată construită în România, calea ferată la cea mai mare înălţime, tuneluri care au fost săpate manual cu dalta şi ciocanul încă dinainte de se fi inventat dinamita, care înconjoară muntele de două ori şi jumătate, diferenţa dintre punctul de plecare Oraviţa şi cel de sosire de la Anina este de 333 de metri, vagoanele şi locomotiva sunt de construcţie specială, cu ecartament normal şi multe, multe altele. Ea a fost construită pentru ca vagoanele cu huilă şi antracit din minele de la Anina să poată ajunge la Oraviţa, iar de aici mai departe la portul de la Baziaş, de unde cărbunele era încărcat în vapoare şi trimis la Viena şi în tot imperiul austro-ungar. Şi cu toate acestea, în ultimii cinci ani, o dată cu închiderea mineritului în Munţii Aninei, ea a cam început să fie dată uitării.
Interes turistic
Cea mai veche cale ferată din ţară şi una dintre cele mai frumoase, din punct de vedere arhitectonic, din Europa a fost readusă la viaţă de zecile de turişti din acest sfârşit de săptămână. Unii au sosit din Timişoara, alţii chiar de la Bucureşti, dar nu au lipsit nici cei de peste hotare. Oamenii spun că zvonul că CFR vrea sa închidă linia Oraviţa - Anina i-a făcut pe cei ce cunosc sau măcar au auzit de acest traseu să vina în număr mare la Oraviţa, pentru a mai prinde linia în funcţiune. Înarmaţi cu camere video şi aparate foto, cei peste 200 de turişti au umplut cele două vagoane ale garniturii care străbate Semmeringul Bănăţean aşa cum i se mai spune.
Ca niciodată, mecanicii au fost încântaţi şi mândri că au muncit aşa cum făceau şi în urmă cu 10 ani, când aceasta linie er