…s-au incheiat si alegerile (in fine, aproape, in Alaska inca nu s-au inchis urnele), iar multe date abia incep sa se centralizeze. Nu se cunoaste deocamdata cu exactitate rata de participare la vot, dar estimarile indica undeva spre 40% – adica un procent obisnuit in ultimele mideterms elections, mai putin palpitante decat cele care se suprapun cu alegerile prezidentiale (adica 60 si ceva de milioane de voturi). Nu se cunoaste cu exactitate nici suma totala cheltuita in aceasta campanie electorala. Suma “obisnuita” pana acum se invartea in jurul a 270-290 de milioane.
Pana acum. De-acum, ceva s-a schimbat. Se vorbeste despre valul republican, despre uraganul sau taifunul Tea Party. Se vorbeste mai putin despre asteroidul de dolari prabusit in mijlocul acestor alegeri: acum cateva zile, estimarile erau trei miliarde de dolari (3.000.000.000 $). Ieri, crescusera la 3.5 miliarde. Deja se vorbeste de 4 miliarde, iar suma continua sa creasca pe masurile ce ultimele date din publicitate incep sa fie centralizate (la americani campania electorala continua si in ziua alegerilor si se opreste doar la cativa pasi de intrarea in sectiile de votare).
Un calcul rapid – pe care nadajduiesc sa nu-l fi gresit – arata un salt de la vreo 6 la 60 de dolari cheltuiti pentru fiecare american ce-a catadicsit sa voteze!!!
Cand va mai grabiti sa compatimiti recesiunea americana si socialismul, amintiti-va de cifrele astea. (Si vorbim, repet, despre midterms elections. Incercati doar sa va imaginati ce se va intampla cu acest record absolut in istoria SUA peste doi ani, la alegerile prezidentiale!)
Motivul? Cele doua noi prevederi legislative conform carora corporatiile sunt considerate persoane fizice avand insa dreptul sa contribuie cu sume nelimitate la campaniile electorale si, respectiv, cea care protejeaza atat cuantumul cat si originea donatorilor (inclusiv d