Nu mai e mult timp pana cand iarna isi va intra in drepturi. Iar asta inseamna, pentru cei mai multi dintre soferi, un adevarat iad: drumuri alunecoase, inzapeziri, motoare care nu pornesc, timp, nervi si bani irositi ...
Daca v-ati dotat masina cu pneuri de iarna, ati verificat bateria, roata de rezerva, nivelul antigelului si al lichidului de parbriz, ati schimbat stergatoarele de parbriz uzate si ati pus in portbagaj saculetul cu nisip, lopata, lanturile pentru roti si un cablu de remorcare, se poate spune ca sunteti un sofer precaut.
Dar asta nu e suficient. Stilul dumneavoastra de condus trebuie de asemenea ajustat pe timpul iernii, intrucat aderenta mult mai scazuta cere o atentie sporita si o abordare diferita a comenzilor masinii.
Franarea
Pastrarea unei distante cel putin duble fata de autovehiculele din fata va va permite sa franati in siguranta daca este cazul, insa frana de serviciu trebuie folosita cat mai putin si inlocuita cu frana de motor.
Retrogradarea cu cate o treapta de viteza este modalitatea cea mai sigura de incetinire a masinii, pericolul ruperii aderentei fiind mult mai mic decat in cazul folosirii franei de serviciu. Aceasta din urma trebuie utilizata doar ca o completare a celei dintai, pedala trebuind apasata cu finete.
In cazul aparitiei unui obstacol neprevazut, la masinile fara ABS pedala de frana se apasa ferm, dar pana la limita blocarii rotilor. Daca simtiti ca acestea se blocheaza, ridicat usor piciorul de pe pedala si apoi apasati-o din nou. Daca aveti ABS, procedura e mai simpla: apasati pana la fund pedala de frana, iar sistemul de antiblocare isi va face singur treaba. Nu ridicati piciorul de pe frana pana la oprirea masinii.
Accelerarea
Dozarea acceleratiei este la fel de importanta iarna, de aceea, la plecarea de pe loc este esential