Aproximativ 20% dintre ocupanții Top 300 Capital îmbină relațiile de familie cu cele de business. În total, familiile din Top 300 rulează afaceri de peste opt miliarde de euro.
Lipsa încrederii în partenerii de afaceri „externi“, prețuirea sprijinului moral al rudelor, zicala „sângele apă nu se face“ sunt printre motivele care au stat la baza deciziei celor mai importanți businessmeni din România de a-și păstra afacerile în familie. Potrivit Top 300 Capital, 31 de milionari și-au atras în afaceri mai mulți membri ai familiei, 17 sunt asociați doar cu frații, și doar nouă au intrat în afaceri cu soțiile. „Noi, românii, am fost formați în anii de comunism să nu avem încredere unii în alții. Părinții noștri sunt chiar denumiți „generația tăcută“, tocmai pentru că au crescut într-un mediu în care oricine din afară putea fi turnător. Din păcate, peste acest neajuns, în ultimii 20 de ani a apărut «șmecheria» (înșelarea celuilalt n.red)“, declară Florin Talpeș, proprietar, împreună cu soția sa Măriuca, al grupului Softwin.
„De aceea, până încep românii să capete încredere în străini demarează afacerile în familie sau cu prieteni“, adaugă acesta. Însă, cum businessul presupune interacțiunea cu diverși clienți, se educă și încrederea în persoanele din afara grupului de apropiați. Talpeș menționează că, în sectorul IT, majoritatea startup-urilor presupun echipe bine sudate. Practic, de multe ori afacerea începe cu un grup de prieteni , și abia la pasul următor sunt atrași investitori.
Criza se manageriază mai bine în familie
În actualul context economic, sunt toate șansele ca viziunile asociaților privind măsurile de reducere a costurilor sau deciziile de management să fie foarte diferite.
Discuțiile în contradictoriu pot reduce eficiența companiei, însă se trece mai ușor peste divergențe atunci când este vorba de membri ai familiei. „Trebuie