Preţurile carburanţilor vânduţi în România evoluează în divergenţă faţă de factorii care ar trebui să-i influenţeze, respectiv cotaţiile internaţionale ale barilului de ţiţei şI cursul leu-dolar, iar Banca Naţională a României (BNR) nu înţelege mecanismele din spatele scumpirilor, a declarat guvernatorul Mugur Isărescu.
"La carburanţi am avut o evoluţie divergentă, vă spunem că nu prea înţelegem logica mişcării la preţurile combustibililor interni, de ce depinde ... preţurile ţiţeiului, evoluţia cursului. Variaţiile oricum sunt mult prea mari la preţurile interne ale fabricanţilor şi nu le găsim explicaţii, decât că acţionează factori divergenţi (...)", a spus Isărescu.
Guvernatorul a acuzat direct că producătorii "au crescut preţurile temporar şi atunci când leul s-a întărit semnificativ faţă de dolar şi preţurile ţiţeiului nu justificau aceste evoluţii".
Barilul de ţiţei a ajuns la 86 de dolari pe bursele de mărfuri în vreme ce leul s-a apreciat din luna mai până acum de la un nivel de 3,4 unităţi pentru un dolari până la 3,0187 unităţi pe dolar anunţat de banca centrală ieri.
Taxă "Robin Hood"?
Isărescu nu este singurul care stă cu ochii pe preţurile benzinei şi motorinei. Oamenii de afaceri au fost foarte vocali împotriva companiilor petroliere şi au cerut Executivului în acest an să introducă o "taxă Robin Hood" pentru acestea. Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România consideră că scumpirile carburanţilor nu se justifică şi că producătorii din domeniu "au un comportament economic de tip cartel". "Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) îşi exprimă dezacordul faţă de creşterea preţului combustibililor, în condiţiile în care preţul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol în România la preţul fixat de 20 de dolari/baril, a rămas stabil în