Câţiva oameni de afaceri români câştigă zeci de mii de euro fabricând bere cu instalaţii de capacitate redusă. Cârnaţii afumaţi şi berea produsă în propriul restaurant sunt ingredientele cu care proprietarii de micro-berării îşi atrag clienţii.
Românilor le place să sporovăiască la o bere asortată cu o pungă de alune sau cârnaţi la grătar. Însă, chiar şi aşa, efectele crizei s-au făcut simţite şi aici. Consumul de bere din România a scăzut cu 11% în primul semestru al acestui an, faţă de perioada similară a anului trecut, întregul sector al berii înregistrând un volum de vânzări de opt milioane de hectolitri, potrivit asociaţiei „Berarii României".
Cum reuşesc producătorii să-şi atragă clienţii? Câţiva mici afacerişti au găsit o soluţie ingenioasă - le oferă clienţilor bere nefiltrată produsă în restaurantul propriu şi mâncare ca-n berăriile bavareze - cârnaţi şi ciolan afumat - cu ingrediente de la producătorii români. „Am investit circa 200.000 de euro doar în instalaţia de bere", spune Florin Stoian, unul din cei doi proprietari ai localului Berestroika, situat în zona centrală a Capitalei.
Stoian şi asociatul său produc anual în jur de 150.000 de hectolitri de bere blondă, brună şi roşie. În ceea ce priveşte investiţia totală, ea se ridică la 500.000 de euro, la care se adaugă cei 6.000 de euro, la fiecare şase luni, pentru achiziţionarea de malţ, hamei şi drojdie.
Berăria are vânzări de 50.000 de euro pe lună, din care 60% sunt reprezentate de mâncarea specific bavareză. La doar un an de la deschiderea berăriei, Stoian spune că următorul pas va fi deschiderea unui nou local în Capitală în 2011.
În ceea ce priveşte amplasarea acestuia, el spune că va alege tot zona centrală, Unirii sau Universitate. În următorii doi ani, cei doi afacerişti se gândesc să extindă în ţară acest concept de berărie, sub franciză, iar Timişoara a fos