Avioanele din flotila autohtonă sunt depăşite tehnic şi moral. Performanţele le plasează în afara cerinţelor impuse de aliaţii politico-militari, iar piloţii români, obligaţi să-şi facă norma de zbor, sunt în permanenţă expuşi pericolului de prăbuşire. Sursa: REUTERS
Într-o Românie membră a NATO, blocajul financiar face victime: doi morţi numai săptămâna asta. Pentru că achiziţia de noi avioane multirol a fost amânată din cauza austerităţii bugetare, piloţii din Flotila 71 Aeriană sunt obligaţi să urce în aparatele MiG 21 LanceR, a căror resursă de zbor se epuizează în curând. Decontul: viaţa celor doi căpitan-comandori morţi în accidentul de lângă Câmpia Turzii a fost curmată de o defecţiune tehnică la motorul avionului.
În plus, specialiştii consultaţi de EVZ susţin că flotila autohtonă nu se ridică la standardele cerute de aliaţii politico-militari. Concret, în cazul unei operaţiuni NATO, avioanele românilor vor îndeplini cu greu misiunile de luptă.
Justificat, se ridică o întrebare: "De ce armata română continuă să folosească aceste aparate de zbor?". Cinic, răspunsul autorităţilor cade ca o condamnare la moarte: "Pentru că nu putem să luăm altele!".
"E ca şi cum ei călătoresc cu maşina, iar noi cu bicicleta"
Generalul Constantin Croitoru, şef al Statului Major al Forţelor Aeriene Române până în 2009, a făcut pentru EVZ o radiografie a situaţiei cu care se confruntă piloţii militari. De-a lungul carierei sale a acumulat peste 1.500 de ore de zbor la manşa mai multor tipuri de aeronave şi cunoaşte în amănunt măruntaiele avioanelor ca cel care luni s-a transformat într-un maldăr de fiare. Îi ştie bine şi pe căpitan-comandorii Sorin Avram şi Laurenţiu Chiriţă, decedaţi luni, pe care îi evocă drept nişte profesionişti desăvârşiţi. Şi de data asta, omul a fost învins de aparat.
"MiG-urile 21 LanceR n