Raportul CRPE reprezintă o analiză în oglindă a Directivei europene 48/2008 și a Ordonanței de Urgență 50/2010, care transpune directiva în legislația națională. Raportul CRPE apreciază faptul că autoritățile din România au mers dincolo de metoda copy & paste pe care o folosesc de obicei la transpunerea directivelor și au căutat să adapteze standardele minimale cerute de UE la piața bancară din țara noastră.
Directiva europeană își propune să creeze standarde comune pentru informarea clienților băncilor și protejarea drepturilor acestora în calitate de consumatori. Directiva se aplică doar creditelor de consum, în terminologia europeană neintrând aici și creditele ipotecare. Dar România, ca și alte state europene, au ales să extindă aplicarea și asupra creditelor ipotecare.
A procedat corect România? Comisia Europeană intenționează ea însăși să reglementeze creditele imobiliare, deci România nu a făcut decât să preceadă o tendință europeană, cum au făcut și alte state membre (Germania, Ungaria, Finlanda). Autoritățile române ar trebui să aducă acest argument la Bruxelles.
Art. 13, 14 și 17 din directivă elimină comisioanele mari de rambursare anticipată (stabilit la maxim 1%) și oferă consumatorilor dreptul de a se retrage anticipat dintr-un contract de credit în cazul în care se simt dezavantajați. Această prevedere poate avea un efect spectaculos asupra competiției dintre bănci, pentru că se urmărește scăderea costurilor refinanțării, clienții putând ca atare trece mai ușor de la o bancă la alta, în funcție de evoluția dobânzilor. În acest punct, ordonanța preia ca atare aceste standarde minimale impuse de UE.
Chestiunea calculării dobânzii anuale efective (DAE) variabile
În ceea ce privește reglementarea dobânzii, directiva precizează că dobânda și costurile suplimentare ale unui credit nu pot fi majorate față de nivelul st