În primele nouă luni ale acestui an, românii au redus consumul de bunuri alimentare şi nealimentare.
Faţă de perioada ianuarie-septembrie 2009, în intervalul similar din 2010, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, s-a redus cu 4,2%, pe fondul diminuării vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-7,0%) şi a vânzărilor de produse nealimentare (-6,2%), potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
În schimb, valoarea vânzărilor de carburanţi la pompă a sporit cu 4,5%.
Îm intervalul menţionat, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a scăzut cu 4,9%, pe fondul reducerii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun cu (-7,1%) şi a vânzărilor de produse nealimentare cu (-6,6%).
Vânzările de carburanţi în benzinării a crescut cu 3,0%.
În cea de-a noua lună a acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) s-a diminuat, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.
Ţigările atârnă greu în calculul inflaţiei
Chiar dacă românii au redus consumul de ţigări, această categorie de produse deţine o pondere importantă în calculul inflaţiei, aşa cum remarca ieri guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. El a criticat metodologia statistică, potrivit căreia țigările și alimentele ocupă o pondere importantă în calcularea indicelui preţurilor de consum (IPC).
''Românii parcă mănâncă pâine şi ţigări. Ponderea mare a ţigărilor în calcularea IPC ne-a creat problem