“Anul trecut, pe vremea aceasta, se faceau pariuri in legatura cu data la care compania va da faliment”, povesteste Alexandru Farcas, presedintele Consiliului de Administratie a VES Sighisoara, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria romaneasca de vase emailate, sobe si semineuri. 2009 a fost cu siguranta cel mai dificil an din industria companiei, care acum trece printr-un amplu proces de modernizare. Care este miza?
“Marfa nu se mai cumpara, se vinde”. Este una dintre concluziile la care reprezentantii VES Sighisoara au ajuns in 2009, cel mai dificil an din industria companiei. Vanzarile de vase emailate se contractasera cu 5-10%, iar cele de sobe, semineuri si centrale termice cu combustibil solid – produse reunite sub brandul Caldi – suferisera un declin abrupt de 30%. In aceste conditii compania a trebuit sa isi inchida temporar portile, toti angajatii intrand in somaj tehnic timp de 3 luni.
Seria neagra nu s-a oprit insa aici. In septembrie 2009 100 de angajati ai VES Sighisoara isi pierdeau locurile de munca, procesul de restructurare incheindu-se in luna martie a acestui an. De la 650 de angajati compania ajunsese la 480. Intre timp insa, datorita cererii in crestere si a sezonalitatii, VES Sighisoara a mai angajat 60 de persoane. Din totalul celor 540 de angajati, 200 au contracte de munca pe perioada determinata.
“Una dintre provocarile cu care ne confruntam este forta de munca si capitalul pe care il alocam. Muncitorii romani sunt la fel de buni din punct de vedere profesional ca cei din alte tari, insa nu au fost invatati sa inteleaga ce fac intr-un sistem managerial. Ne asteptam ca forta de munca sa fie adevarat ieftina din punct de vedere al fiscalitatii”, spune Alexandru Farcas (foto).
Acesta considera ca pozitia Romaniei la iesirea din criza financiara ii va influenta decisiv pe producatorii autohtoni si va