Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea standardelor de cost pentru investitiile finantate din fonduri publice. "Prin prezenta hotarare se aproba standarde de cost, care sa raspunda unui minim necesar de finantare si care sa evite atat subfinantarea cat si suprafinantarea datorita erorilor de fundamentare a costurilor lucrarilor de investitii pentru obiectivele din domeniul infrastructurii de transport", se arata in nota de fundamentare a proiectului (documentul atasat). Cititi in text lista cu standardele de cost.
La stabilirea costului investitiei de baza s-au avut in vedere:
analiza dispersiei costurilor unitare la obiective similare contractate in perioada 2005-2009costul investitiei de baza rezultat din listele cu cantitati pe categorii de lucrari in preturi actualizate la ianuarie 2010Standardul de cost pentru infrastructura rutiera defineste costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale in zona de deal. Potrivit proiectului, factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul de performanta nu sunt luati in considerare.
Lista din actul normativ cuprinde un numar de 12 standarde de cost grupate pe domenii: rutier, feroviar, naval si aerian.
Pentru autostrada in zona de deal, costul unitar este de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.Pentru autostrada in zona de munte, costul unitar este de 25.620.000 lei/kilometru (6,1 milioane euro/km). Din aceasta suma, 2,6 milioane de euro reprezinta terasamentele, iar 1,7 milioane de euro imbracamintea rutiera.Pentru autostrada in zona de ses, costul unitar este trecut la fel ca la deal, de 21.210.000 lei/kilometru (5 milioane euro/km)! Valorile de referinta pentru difer