Weekendul trecut a debutat Festivalul Național de Teatru, ultimul eveniment cultural major al anului. Bogat în evenimente, dar, de la an la an, tot mai sărac în bani.
După ce, în ultimele săptămâni, actorii au ieșit în față mai degrabă prin scandaluri (fie fotografii compromițătoare, fie rufe familiale spălate în văzul lumii) sau lamentări pe tema salarizării, lucrurile revin la normal, cel puțin pe durata Festivalului Național de Teatru (FNT), în perioada 30 octombrie - 7 noiembrie.
Ediția din acest an are un buget total de circa 550.000 de euro. „Aşteptările culturale pe care le aveam în România anului 2010 sunt mai mari decât posibilităţile materiale. În 2008, nu aveam asemenea probleme, dar începând de anul trecut a trebuit să regândim strategia financiară“, spune directorul artistic al festivalului, Cristina Modreanu. La organizarea evenimentului participă 73 de instituţii partenere, dar „confortul financiar nu va exista niciodată“, după cum concluzionează directorul executiv al FNT, Aura Corbeanu. Din fericire, dificultățile vor fi compensate de satisfacții. De pildă, la data redactării acestui articol, pentru toate piesele din cadrul festivalului mai erau de vânzare doar o sută de bilete. Apoi, în ciuda percepției comune, evenimentul nu atrage exclusiv spectatori de vârsta a treia. Potrivit unui studiu realizat de UNITER, la finalul ediției de acum doi ani, cea mai mare parte a publicului (82%) avea vârste cuprinse între 18 și 34 de ani. De asemenea, 83% din cumpărătorii de bilete erau absolvenți de studii superioare sau postuniversitare și doar 8% din ei au fost nemulțumiți de organizarea festivalului.
Capete de afiș
Piesa „Dibuk“, montată de regizorul polonez Krzysztof Warlikowski, este considerată una dintre dramele care au revoluționat teatrul evreiesc. „Hey Girl!“, regizată de italianul Romeo Castellucci, este un manifest noncon