O afacere in franciza, primita la cheie, poate sa fie inceputa cu mai putin de 5.000 de euro si te scuteste de multe batai de cap daca nu ai un spirit antreprenorial prea dezvoltat. Nu e nevoie nici de strategii, nici de crearea unui brand si nici de convingerea consumatorilor care au intrat deja in contact cu produsele in alte parti.
Cumpararea unei francize pare astfel cea mai sigura si usoara metoda de reusita in afaceri, dar in realitate sunt mai multe motive pentru care francizarea nu e ceea ce pare. Costurile mari si lipsa independentei sunt principalele minusuri, dupa cum arata Investopedia.
Costul de pornire si taxele pentru francizor reprezinta in unele cazuri o bariera majora in dezvoltarea afacerii. De exemplu, pentru deschiderea unei francize Fornetti e nevoie de 5.000-10.000 de euro pentru amenajarea magazinului si de o garantie de 1.020 de euro pentru cuptor si dospitor, suma care este returnata la incetarea contractului. Pentru a fi rentabil, un magazin Fornetti trebuie sa vanda cel putin 20 de kilograme de pateuri pe zi.
Cine vrea sa faca o investitie mai mare se poate orienta catre McDonald's. Compania cere, insa, ca un minim de 60% din activul in discutie sa fie capital propriu. Pentru deschiderea restaurantului e nevoie de 15.000 de euro drept garantie si alimente si produse de ambalat in valoare de 20.000 de euro. De asemenea, costurile legate de deschiderea restaurantului (inregistrarea companiei, instruirea personalului si a managerilor, reclama etc.) se ridica la 40.000 de euro. In total, se ajunge la 75.000 de euro.
Si asta nu e tot. Francizatul trebuie sa dea francizorului si o parte din din vanzari. Taxa lunara poate fi intre 19% - 23% din vanzarile brute ale restaurantului (fara TVA) si se stabileste o asa numita "taxa de baza" ca fiind taxa lunara minima. In acest procentaj este inclusa si tax