Negocierile dintre liderul Alianței Renault-Nissan și oficialitățile ruse pentru preluarea unui nou pachet de acțiuni care să asigure francezilor controlul aspra marelui producător rus AvtoVAZ sunt în plină desfășurare.
Deși are deja peste 25% dintre acțiuni, Renault a primit recent „o invitație care nu poate fi refuzată”, conform analiștilor auto. Dacă va reuși să își asigure pachetul majoritar, alianța franco-niponă va putea, în sfârșit, să concretizeze eforturile de a fi liderul uneia dintre cele mai mari piețe auto ale lumii.
„Este ultima lor șansă de a intra pe piețele emergente într-un mod care să conteze”, susține Erich Hauser, analist la biroul londonez al Credit Suisse in London.
„Dacă vor negocia corect cu Rusia, vor beneficia de o poziție puternică pe acestă piață”, continuă acesta, uitând totuși că, grație modelului Logan, care în Rusia poartă sigla Renault, grupul francez este deja unul dintre principalii actori ai pieței ruse. Cu toate acestea, este cert că alăturarea imensei capacități de producție a AvtoVAZ la numărul încă scăzut de modele Logan și Sandero asamblate la uzina Avtoframos de lângă Moscova poate însemna trecerea francezilor în postura de lideri absoluți al unei piețe estimată la patru milioane de mașini în 2015. La fel de important este și faptul că, dintre țările BRIC, considerate principalele zone de creștere pentru vânzările de mașini, doar în Rusia Renault mai poate emite pretenții clare la această poziție.
În China, Volkswagen deține daja controlul, în Brazilia, Fiat are o poziție privilegiată, iar în India, Suzuki, partenerul Volkswagen, nu are nici cea mai mică grijă că poate fi depășit la vânzări grație cotei de piață de 36%.
Ceea ce face Renault în Rusia este mai mult decât o afacere. Pe lângă controlul asupra uzinei AvtoVAZ din Togliatti, care produce acum peste 700.000 de mașini pe an, Carlos G