Mai concret: dacă romanul marelui praghez începea prin consemnarea condamnării inexplicabile a lui Josef K. (Într-o bună zi, domnul K. fu arestat), antiutopia lui Vişniec începe exact viceversa (Într-o bună zi, Kosef J. fu eliberat). Suntem aruncaţi, astfel, în realitatea fantastă a unui univers concentraţionar asemănător celui kafkian, de Mitteleuropă abstractă, şi, totodată, într-o naraţiune care te prinde imediat în mecanismul ei logic, de parabolă cvasiabsurdistă. Claritatea şi precizia stilistică, dinamismul captivant al intrigii, aerul straniu, neliniştitor ce însoţeşte relatarea, perfecta suprapunere între fapte şi idee arată, în chip evident, mâna unui profesionist al cărui talent narativ se împleteşte perfect cu cel dramatic.
Complexitatea sofisticată din Sindromul de panică lasă locul unei simplităţi complexe şi unei poveşti despre capcanele şi relativitatea libertăţii. Căci, după înştiinţarea de eliberare din captivitate, numitul Kosef J. se vede complet nepregătit pentru formalităţile eliberării efective. În aşteptarea schimbării hainelor, fostul deţinut-model e prins într-un interval dilematic: liber formal după mai mulţi ani de detenţie, dar aflat în imposibilitatea practică de a părăsi colonia penitenciară, nemâncat, fără adăpost cert şi fără haine noi. Aşteptarea se prelungeşte indefinit, întrucât croitorul închisorii nu poate bricola, deocamdată, haine de schimb din resturile putrede care-i ocupă atelierul, întâlnirea cu conducătorul închisorii se tot amână, iar cei doi bătrâni gardieni (Franz Hoss, un fost dur aproape decrepit, şi adjunctul său Fabius) îl adoptă pe Kosef J. şi se ataşează de el, antrenându-l în nesfârşite partide de zaruri... După un timp, aceştia îndrăznesc chiar să-l lase nu numai de capul lui, ci şi ca înlocuitor de gardian pentru câteva zile, ceea ce-i dă prilejul eroului să experimenteze, pe lângă