Proiectul de ordonanta de urgenta care prevede obligativitatea soferilor de a folosi cauciucuri de iarna in perioada 1 noiembrie - 31 martie genereaza in continuare foarte multe discutii. E normal, intrucat afecteaza multi oameni, insa nu doar aceasta este singura cauza.
Celalalt motiv este ca proiectul are foarte multe lipsuri. Un exemplu: nu se vorbeste nicaieri despre anvelopele all-season. In mod normal, o masina dotata cu astfel de anvelope poate circula in siguranta si iarna, daca pneurile au aplicata eticheta M+S (mud and snow - noroi si zapada).
Proiectul vorbeste insa doar despre anvelopele de iarna. Ce fac oamenii care au cauciucuri all-season? Primesc amenzi sau nu?
O alta ambiguitate: nu se precizeaza cu cate pneuri de iarna trebuie sa fie prevazut un autoturism, doua sau patru? E important, pentru ca se poate circula si cu doua pneuri de iarna, daca acestea sunt montate pe rotile motoare.
Mai mult, proiectul de modificare nu tine cont ca intensitatea iernilor difera de la an la an. Daca la 1 decembrie sunt 14 grade Celsius, de ce n-ar putea soferii sa-si scoata pe strada masinile echipate cu pneuri de vara? De ce legea nu se poate adapta la conditiile reale, unde este flexibilitatea?
Nu mai vorbim de faptul ca acest proiect a fost facut public in noiembrie si ar putea intra in vigoare tot in noiembrie, fara ca guvernantii sa acorde timp suficient soferilor sa se conformeze.
E interesant de vazut totusi ce prevede legislatia tarilor vest-europene legat de pneurile de iarna.
Austria si Elvetia
Pneurile de iarna sunt obligatorii pentru autoturisme in perioada 1 noiembrie - 15 aprilie atunci cand drumurile sunt acoperite de polei, gheata sau zapada. Sunt considerate corespunzatoare si anvelopele all-season, daca au eticheta "M+S".
Finlanda
Pn