În vreme ce statele lumii se străduiesc să lege relaţii cu Beijingul, România nu reuşeşte să profite nici măcar de avantajele obţinute în timpul regimului comunist. Emil Boc aruncă totuşi în joc amintirile.
Atunci, tineri chinezi au venit să studieze la facultăţile româneşti. Mulţi dintre ei ocupă astăzi funcţii de conducere în ţara natală şi privesc cu ochi buni o eventuală colaborare economică dintre China şi România. Numai că birocraţia şi dezinteresul manifestat de autorităţile de la Bucureşti par a pune pe butuci din start orice încercare a investitorilor chinezi de a veni cu bani în România.
''Pentru oamenii de afaceri e mai complicat să înţeleagă sistemul de licitaţii de la noi. E greu de înţeles şi de ce e mai uşor să obţină o viză pentru spaţiul Schengen decât pentru România. Aveau intenţia de a investi foarte mult în infrastructură, dar cred că am pierdut deja trenul acesta, din moment ce s-au dus deja în Polonia. Ei încă manifestă deschidere, mai ales că foarte mulţi chinezi din conducerea statului au făcut facultatea în România'', ne-a declarat Ovidiu Silaghi, fost ministru pentru IMM-uri, comerţ, turism şi profesii liberale.
Silaghi spune că, spre deosebire de România, toate statele lumii încearcă să iniţieze sau să consolideze relaţii cu China. Spre exemplu, în anul în care Tarom a renunţat la cursele directe către statul asiatic, Franţa a introdus două noi curse.
Rezultatele se văd, afirmă fostul ministru, în contextul în care preşedintele Chinei, Hu Jintao, a fost primit de însuşi Nicolas Sarkozy, o onoare rar acordată oaspeţilor de către liderii francezi. Însă, China Southern Airlines va cumpăra 102 Airbus, în valoare de 14 miliarde de dolari.
Vă amintiţi?
Între timp, premierul Emil Boc s-a întâlnit cu vicepreşedintele Adunării Naţionale Populare Chineze, Simayi Tieliwaerdi, căruia i