Mari agentii si trusturi de presa straine si-au inasprit tonul critic la adresa realitatilor social-politice romanesti, iar concluziile coincid cu ale analistilor nostri neangajati politic.
Ni se reproseaza atipicul, ipocrizia si cinismul, dar mai cu seama batalia oarba si necinstita pentru putere. "Moguli" externi precum Oxford Analytica, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Deutsche Welle etc. scot la iveala dedesubturi oneroase ale gestionarii politice la varf, fara ca faptasilor sa li se clinteasca un fir de par.
Vlad Ursulean (Deutsche Welle) angajat sub acoperire in campania electorala din 2009 si platit de un partid sa posteze minciuni, injurii, afirmatii rasiste si xenofobe pe forumuri, confirma apelul la "mercenari retorici" pentru razboaiele online, fenomen de o gravitate ingrijoratoare.
"Aruncatul cu vitriol" asupra celor ce ameninta pozitia unor lideri din arcul guvernamental, transformarea spatiului public/virtual intr-o hazna fetida pentru alungarea celor interesati de informatii corecte si buna comunicare, strangularea presei libere si coercitia sub diverse forme, dirijarea dupa bunul plac a bugetelor publice ar fi provocat cutremure in orice tara civilizata. Nu si la noi.
Dar lucrurile nu se opresc aici. Se pun in opera tehnici si tactici secrete de marketing, unele interzise, altele blamate in IT, PR, publicitate, advertising precum "vaporware" (marfa ieftina, contrafaceri) si FUD (frica, incertitudine, indoiala).
Si-au facut loc intre practicile politice cu toate protestele organizatiilor internationale de aparare a valorilor democratice. Servicii de propaganda, calificate la scoli inalte, lanseaza pe piata mediilor zvonuri, alarme false, ingroziri, intentii nenumarate de reforme dure, de la Parlament pana la gradinita, idei tampe vandute ca initiative strategice, sacrificii inutile numite efici