Autorităţile pun accent pe specificul local, pentru a vinde mai bine ecoturismul ori produsele artizanale. De asemenea, cuvântul de ordine este "inovaţie" când vine vorba de mobilă sau de haine. Sursa: ARHIVA EVZ
Agricultura ecologică, turismul rural, artizanatul, dar şi produsele culturale româneşti (filme, animaţii, documentare etc.) ar putea deveni peste câţiva ani segmente-cheie în ponderea exporturilor româneşti. În ciuda crizei, România a realizat în primele opt luni din 2010 exporturi totale de circa 23,3 miliarde de euro, de păşind valoarea celor realizate în aceeaşi perioadă din 2008, an când au atins un nivel record din ultimele două decenii.
Totuşi, importurile rămân ridicate, depăşind exporturile mai ales pe partea de produse agroalimentare. Astfel, într-o competiţie tot mai dură pentru accesul la pieţele de desfacere, autorităţile ridică miza pe statele non-UE, dar şi pe produsele cu specific local sau a celor de nişă, cu design deosebit. Cel puţin aşa reiese din proiectul Strategiei Naţionale de Export pentru perioada 2010-2014, elaborat de Ministerul Economiei.
Printre domeniile tradiţionale la export ce vor continua să fie susţinute se numără IT-ul, confecţiile şi încălţămintea ori construcţiile de maşini, mijloace de transport şi componente. Totuşi, unele dintre acestea ar trebui "reinventate", ca să supravieţuiască.
Focus pe creaţiile originale
De pildă, producţia de îmbrăcăminte ar trebui să cucerească pieţele prin colecţii mici şi mijlocii, cu design original, inclusiv când vine vorba de îmbrăcămintea de protecţie. De altfel, autorităţile au în plan şi promovarea la nivel internaţional a unui brand sectorial, " Zoom Into Romanian Fashion".
O piaţă interesantă în domeniul textil ar putea fi Emiratele Arabe Unite, se arată în strategie. La fel, când vine vorba despre producţia de