Teatrul Naţional din Sibiu a jucat în premiera celui mai vechi festival din Balcani o piesă scandaloasă: o combinaţie de reality-show, casă de nebuni şi Biblie. La final, actorii au fost aplaudaţi de sala plină, până s-au întors de patru ori pe scenă.
Teatrul Naţional din Sarajevo e o clădire veche de aproximativ 100 de ani, construită aproape de locul unde un sârb l-a împuşcat pe Franz Ferdinand, declanşând primul război mondial. De jumătate de secol, aici se organizează un festival internaţional de teatru: MESS. E cel mai longeviv festival din Balcani - s-a organizat şi în timpul războiului dintre sârbi şi bosniaci, când Sarajevo a fost sub asediu timp de patru ani. Anul ăsta, la ediţia cu numărul 50, care a avut 600 de invitaţi din 14 ţări, piesa de deschidere a fost jucată de Teatrul Naţional „Radu Stanca" din Sibiu.
Pe 15 octombrie, sala mare a teatrului e plină cu oameni îmbrăcaţi în costume şi rochii elegante. Locurile pe scaune s-au terminat, dar grupuri de tineri care par studenţi la teatru se aliniază în picioare pe margine. Îşi rotesc capul să cuprindă cu privirea sala plină de decoraţiuni aurite, cu un candelabru imens atârnând de tavan. Se sting luminile şi pe culoar apar 50 de copii cu câte un tort în braţe. Pe scenă e primul director al festivalului, un moş de vreo 90 de ani, care citeşte gâtuit de emoţie discursul de pe o foaie care îi tremură în mâini. Mă aşez bine în fotoliu, să mă pregătesc pentru două ore de cultură înaltă. Începe piesa.
Teatru-reality-show
Pe scenă sunt două căsuţe de lemn, cu geamuri mari către public. Deasupra lor sunt două ecrane de vreo patru metri lungime şi încă unul stă sub cortină. Apar actorii - un cuplu care locuieşte într-una dintre căsuţe. O dată cu ei vin şi doi indivizi cu tricouri negre pe care scrie „Viaţa cu un idiot". Au în mână câte o cameră de filmat pe care o ţin ca pe un