După ultima evaluare a situației economiei românești, atât reprezentanții Comisiei Europene, cât și cei ai FMI au recomandat autorităților de la București să stimuleze absorbția fondurilor comunitare.
«Suntem îngrijorați de absorbția scăzută a fondurilor UE. Nu vă puteți permite să pierdeți 17% din PIB», afirmă Jeffrey Franks, șeful misiunii FMI în România. Abia după aceste îndemnuri, Guvernul a constatat că, într-adevăr, există disfuncționalități în mecanismul de accesare a finanțărilor nerambursabile și a decis să constituie un...comitet interministerial pentru monitorizarea absorbţiei fondurilor comunitare.
Cine are nevoie de infrastructură pentru transport?
Deși beneficiază de cea mai mare sumă alocată României de la bugetul UE, prin intermediul instrumentelor structurale, respectiv 24% din valoarea totală a fondurilor structurale și de coeziune, proiectele de transport nu par să reprezinte o prioritate pentru țara noastră, care are doar vreo 300 de km de autostradă. Drept dovadă stă faptul că gradul de absorbție în acest sector n-a urcat mai sus de 1,85%, pentru intervalul 1 ianuarie 2007 – 30 septembrie 2010, conform datelor Autorității pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale.
Altfel spus, am reușit să utilizăm doar cu puțin peste 37 de milioane de euro, din alocația de peste două miliarde de euro. În schimb, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a anunțat realizarea mai multor lucrări cu bani de la bugetul de stat.
De menționat că principalii beneficiari ai Programului Operațional Sectorial „Transport“ sunt administraţiile naţionale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere şi navale, precum şi administraţiile naţionale şi regionale ale infrastructurii aeroportuare.
În urmă cu aproape un an, premierul Boc vorbea de investiții ale statului în lucrări de infrastructură, ca o s