Iata o expresie care merita putina atentie pentru ca evoca o meserie aflata in pericol. In Franta, dar si in alte tari occidentale au aparut in ultimii ani numeroase analize legate de delirul mediatic si chiar de "moartea informatiei".
"Meseria noastra a luat-o pe o panta gresita" (Notre metier a mal tourne) spun doi ziaristi, Philippe Cohen si Elisabeth Levy, intr-o carte avind chiar acest titlu, aparuta acum doi ani. Traim intr-o epoca total paradoxala, sustin ei. Acele forme de jurnalism care erau altadata foarte respectate, jurnalismul de investigatie, jurnalismul facut de marii reporteri, jurnalismul ca forma de contra-putere, dispar treptat. Cu cit creste numarul jurnalistilor, cu atit se face mai putin jurnalism de calitate... Si aceasta datorita faptului ca jurnalistii au devenit ei insisi prizonierii masinii mediatice internationale si a senzationalismului practicat de ea. Vrind, nevrind, mai de voie mai de nevoie, pentru a putea trai sau pentru a nu fi ejectati de turbionul informatiei devenita o industrie, jurnalistii se adapteaza si devin treptat complici ai marelui spectacol mediatic. De fapt, mai scriu cei doi autori, dupa prabusirea tuturor ideologiilor, inclusiv a celei comuniste, a inceput sa ne domine o forma confuza de ideologie care este cea mediatica (de unde si expresia folosita de ei, "dupa comunism, jurnalism"). Pentru ca astazi omul e fascinat de stiri si de ceea ce se intimpla la televizor, de marele spectacol mediatic si de foiletonul actualitatii. Puterea mediatica il subjuga, il drogheaza, omul a devenit deja dependent de acest spectacol la care participa de altfel din ce in ce mai mult prin intermediul Internetului.
La sfirsitul anului 2007, cind Grecia era confruntata cu incendii de paduri catastrofale, un prezentator al canalului de televiziune francez privat TF1, cel mai vizionat din Franta, anunta difuzarea unui report