Programul de transport a absorbit cele mai puţine fonduri europene, comparativ cu suma pusă la dispoziţie. Cele mai eficiente sunt programul regional şi cel pentru resursele umane. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
Ministerul Transporturilor este cea mai ineficientă instituţie publică la atragerea fondurilor europene. Bilanţul Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS) de la sfârşitul lunii octombrie plasează programul de transport pe ultimul loc la absorbţie. Ministerul Transporturilor, instituţia care gestionează acest program, a reuşit să atragă plăţi în proporţie de numai 1,83% din alocarea UE pentru anii 2007-2010. Valoarea plăţilor efectuate este de 159,6 milioane lei (37,3 milioane euro).
Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a plătit cu funcţia acest insucces. Traian Băsescu a declarat că Berceanu a fost înlocuit din cauza ratei scăzute a absorbţiei fondurilor UE.
Firmele private, mai eficiente decât statul
Datele oficiale arată că România a absorbit până acum 15,04% din fondurile europene postaderare alocate pentru anii 2007-2010. Este vorba despre 5,8 miliarde lei (1,3 miliarde euro).
Cele mai bune performanţe le-a avut Programul Operaţional Regional, gestionat de Ministerul Dezvoltării. Beneficiarii au cheltuit prin acest program 2,1 miliarde lei (497,4 milioane euro), adică peste un sfert din banii alocaţi pentru perioada 2007-2010. Pe locul doi la absorbţie se situează programul dedicat resurselor umane, gestionat de Ministerul Muncii, urmat de cel pentru creşterea competitivităţii economice, al Ministerului Economiei.
Programele care reuşesc să deconteze cei mai mulţi bani implică proiecte de valori relativ mici, realizate de instituţii ale administraţiei şi de firme private. Fondurile alocate transporturilor se adresează proiectelor mari de infrastructură şi