La începutul lunii septembrie, Monika Bartyzel de la Cinematical răspundea dilemei unui critic de film de la Denver Post: sînt eroinele din filmele de acţiune un exemplu pozitiv sau transmit ele un mesaj periculos? Oare nu cumva toate aceste eroine care dau dovadă de o forţă fizică egală cu cea a bărbaţilor le vor crea femeilor impresia că deţin puteri pe care de fapt nu le pot avea? Întrebarea vine după ce, în mai puţin de un an, pe marele ecran s-au perindat nişte eroine care au lăsat o impresie destul de puternică: Lisbeth Salander (seria Millennium), Hit Girl (Kick-Ass) sau Evelyn Salt (Salt). Reacţia criticului de la Denver Post este însă una cel puţin bizară în contextul în care se ştie că reprezentările femeilor în cinema nu sînt diversificate. Apoi, după cum bine punctează Bartyzel, personajul Hit Girl e la fel de neverosimil ca Kick-Ass – fanteziile de pe ecran şi impactul acestora asupra spectatorilor nu reprezintă o chestiune de gen.
Tendinţa eroinelor puternice s-a transferat rapid şi pe micul ecran. Tot la începutul lunii septembrie, criticii TV (cel puţin cei care încurajează reprezentări de gen, etnice, LGBT cît mai diversificate) anunţau, entuziaşti, apariţia unor seriale care au ca protagoniste nişte femei puternice, perfect capabile să se apere pe ele însele şi pe cei din jur.
Nikita reloaded
Îşi mai aminteşte cineva de Nikita? La 20 de ani de cînd Luc Besson a creat-o pe Nikita pentru marele ecran, această femme fatale continuă să-i inspire pe producătorii americani. Un remake şi un serial de (aproape) cinci sezoane mai tîrziu, Nikita s-a întors şi nu e singură. Povestea e puţin diferită de data aceasta. Tînăra fără adăpost şi dependentă de droguri recrutată de Division, o agenţie secretă (guvernamentală, pretind ei) în primul episod nu e Nikita, ci Alex. Nikita a părăsit Division pentru că aceştia i-au lichidat iubitul, iar