Chinezii au devenit în ultimii ani cea mai atractivă ţintă pentru companiile occidentale în condiţiile în care majoritatea pieţelor de aici înregistrează creşteri anuale de două cifre. Compania de consultanţă Bain & Co. susţine că „dragonul asiatic” va deveni în curând a treia piaţă pentru produse de lux după Statele Unite şi Japonia Liderii din ţările G20 au discutat la Seul despre rebalansarea economiei mondiale, iar directorii multinaţionalelor încearcă să îşi dea seama care vor fi cele mai oportune mutări, scrie cunoscutul cotidian economic The Wall Street Journal.
"Companiile multinaţionale sunt esenţiale pentru rebalansarea economiei mondiale", spune Raghuram Rajan, economist la Universitatea din Chicago. Acestea scanează fenomenele ce au loc pe scena internaţională pentru a discerne dacă consumatorul american a devenit cu adevărat mai cumpătat sau dacă economiile europene vor stagna.
Provocările la care sunt supuse companii cum ar fi Briggs & Stratton, un producător american de maşini de tuns iarba, BMW sau retailerul de îmbrăcăminte Gap arată că rebalansarea economică va fi mai complicată şi mai riscantă decât o sugerează politicienii.
"Cum poţi determina oamenii să îşi schimbe comportamentul? E foarte complicat", spune directorul financiar al BMW Friedrich Eichner.
Piaţa americană este indispensabilă
Singura modificare notabilă a economiei mondiale apărută de la ultima întâlnire a G20 este concentrarea consumului pe produsele domestice.
Totuşi, Germania şi China raportează creşteri importante ale excedentelor comerciale, în timp ce deficitul comercial al Statelor Unite a continuat să se adâncească, crescând cu 40% în acest an.
Pentru companiile multinaţionale, noile tendinţe economice mondiale sunt ameţitoare. Piaţa americană este atât de mare, încât stagnarea acesteia poate fi cu greu suplinită de creşter