Ideea autorităților de a obliga șoferii să utilizeze anvelope de iarnă poate avea efecte bune, dar nu are la bază niciun studiu de impact, fiind justificată doar cu exemple din alte state și prin teama de blocaje. Măsura nu se va aplica însă în 2010.
Cu numai câteva zile în urmă, mass-media anunța cu titluri de o șchioapă că șoferii vor fi obligați să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. De când? Chiar de la 1 noiembrie. Numai că, așa cum se întâmplă destul de des în ultima vreme, informația respectivă a fost greșit înțeleasă și insuficiet cercetată. Căutând să înțelegem de unde a pornit întreaga tevatură, am reușit să aflăm că unii jurnaliști au amestecat o inițiativă a Ministerului Transporturilor (MT) cu o prevedere pe care membrii Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților o vor include în proiectul unui nou cod rutier.
În privința firmelor de transport, ideea este clară. De ani buni, șoferii de camioane sau autobuze sunt obligați să aibă cauciucuri adecvate, așa că din acest punct de vedere nu se modifică nimic.
„Obligația transportatorilor rutieri de a avea cauciucuri adaptate condițiilor meteo-rutiere nu este nouă. Decizia MT e corectă și nu aduce nimic nou pentru că toate cerințele existau. În urma acestui document nu există costuri suplimentare pentru transportatori. Alta este treaba pentru autoturisme“, ne-a declarat Ion Lixandru, vicepreședinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, consideră că ordinul MT are o singură lacună: „nu se specifică destul de clar despre ce anvelope e vorba. Mai exact, faptul că se poate circula cu așa-numitele MS care sunt potrivite atât vara, cât și iarna. De altfel, transportatorii numai astfel de anvelope utilizează, pentru că nu își pot permite să cumpere un set de