Piaţa de tâmplărie termoizolantă, unul dintre motoarele de creştere ale pieţei construcţiilor de după 1990, s-a înscris pe o pantă de scădere incredibilă, după parcursul exploziv pe care l-a avut până în 2007, când a raportat creşteri anuale de 20%-30%.
Piaţa termopanelor a atins punctul maxim de creştere în 2007, asemenea multor sectoare din industria construcţiilor. Volumul de un miliard de euro din acel an a fost susţinut de cele 6.800 de firme din domeniu, majoritatea deschise peste noapte. Surprinşi de criză în cel mai vulnerabil moment, jucătorii din piaţa termopanelor au fost primii care au simțit dezastrul care urma să cuprindă toată industria construcţiilor. În trei ani de criză, piaţa de tâmplărie termoizolantă a scăzut cu paşi repezi până la nivelul de 300 mil. euro, previzionat pentru acest an. Peste 10.000 de muncitori au rămas şomeri, dintr-un total de 40.000 de angajaţi în 2008. Reprezentanţii patronatului acestei industrii spun că în aceşti ani au falimentat doar 1.000-1.500 de producători, însă jucătorii din piaţă vorbesc despre dispariţia a 80% din cele 6.800 de firme active în perioada de glorie.
Toate segmentele pieţei de materiale pentru construcţii au avut scăderi drastice în aceşti trei ani, cu vârfuri care ajungeau la 30%, însă piaţa termopanelor este singura care şi-a diminuat volumul cu peste 40% într-un singur an, respectiv 2009. Pentru acest an jucătorii mai pesimişti estimează o înjumătăţire a industriei comparativ cu rezultatele anului trecut.
„Din zece firme, dacă mai rămân două după această iarnă e mult. Din 6.800 de jucători, în 2008, acum au mai rămas 600-800 care să aibă un sediu, un atelier şi la care poţi face un contract; aici sunt incluse şi micile afaceri de familie. Dintre acestea, 100 sunt firme care produc mai mult de 80 – 100 de unităţi pe zi. Practic, 80% din acestea au dispărut“, a declarat Pavel Iv