Numărul cererilor de finanțare primite de așa-numiții „îngeri ai afacerilor“ s-a triplat de la venirea crizei, însă majoritatea sunt refuzate, atât din cauza lipsei robusteții ideei de business, cât și ca urmare a prudenței crescute a investitorilor. Și totuși, trei dintre cei mai cunoscuți finanțatori de startup-uri au pariat pe câteva proiecte o sumă totală de circa două milioane de euro.
De la venirea crizei, cei trei investitori, cunoscuți nu doar prin afacerile proprii pe care le-au lansat și dezvoltat cu succes în ultimii ani, cât și prin implicarea lor financiară în susținerea unor idei de afaceri, au intrat, fiecare, în câte două-trei proiecte noi, în care au „injectat“ sume cuprinse între 50.000 și un milion de euro. Ei afirmă că numărul cererilor de finanțare primite din partea antreprenorilor aflați în căutarea unor parteneri cu lichidități la îndemână a crescut de trei-patru ori în perioada 2009-2010, comparativ cu anii de boom economic.
„Creșterea este parțial motivată de criză. Am observat că, de la an la an, antreprenorii încep să înțeleagă din ce în ce mai bine valoarea pe care un business angel o poate aduce într-o afacere: nu doar cea materială, cât și experiența sa, contactele și sprijinul în rafinarea strategiei de afaceri“, arată Marius Ghenea, președintele FIT Distribution.
Ghenea a fost business angel în peste zece companii, investind, în total, circa patru milioane de euro în aceste proiecte. Circa 25% din această sumă a fost alocată în ultimii doi ani în patru businessuri: două magazine online (în 2009), respectiv două companii de servicii pentru industria extractivă. O piață încă imatură În România, încă nu se poate vorbi de existența unui detașament real și consistent de „îngeri“ ai afacerilor. O spun chiar reprezentanții acestei bresle.
Primele tentative de a finanța idei de afaceri datează de prin anii 2004-20