Aşa cum cel mai mare pitic din lume era piticul sovietic, aşa şi cu scurtăturile din Bucureşti: sunt cele mai lungi construite în tot capitalismul românesc. N-o spun de la mine, o spun de la însuşi Sorin Oprescu, şi mă refer, desigur, la "cea mai mare operaţiune urbană din ultimii 20 de ani". Adică la cei 1.250.000 de centimetri de stradă lărgită din piaţa Alfa în oborul Beta (că n-are rost să fac acum geografia asfaltată a Capitalei), numită Diametrala Nord-Sud şi alintată "autostradă". De ce nu v-am zis omeneşte c-o să aibă 12,5 kilometri? Pe de o parte, pentru că nu mă mai citea nici mama, ştiut fiind că orice inginerie cu lungime aparent rezonabilă, pornită în ţara asta, se termină la o dată care-l poate surprinde şi pe Alvin Toffler. Pe de altă parte, v-am zis în milioane pentru a sublinia saltul uriaş făcut de Bucureşti în numai doi ani de mandat Oprescu. Publicul călător n-a putut uita niciodată că, încă din prima lună de primărie, Oprescu a ctitorit pentru oraş 46 de centimetri de şină de tramvai. De fapt, centimetrul ar trebui folosit mai des în toată administraţia: într-un fel tai panglica la 10.000 de ceva şi în alt fel ţi se strică avicola de râs când inaugurezi 10.
Este un moment prea mare pentru urbea noastră ca să mai încapă critici şi răutăţi. Sigur că lăţita Nord-Sud e de pe vremea Videanului. Sigur că ceva lucrări au început cam pe primăvară, trebuiau terminate fix azi, dar dacă mâine te pune dracu să faci dreapta pe strada Gama, te scoate SMURD-ul cu excavatorul. Deci, ochii cât parbrizu' şi bucuraţi-vă de şantier. Când s-o termina (am spus fără răutăţi!), autostrada Sus-Jos va permite o viteză greu de imaginat în zilele noastre: 3 milioane de centimetri la oră, fraţilor! Acum eşti aci, în momentul următor - ţuşti! ai depăşit cel mai rapid pieton din lume.
Vedeţi? Ăsta e dezavantajul generaţiei actuale de conducători. Acum zece ani,