UPS gestionează 15,1 milioane de colete poștale pe zi. La hubul din Köln, în fiecare oră sunt sortate circa 110.000 de pachete. O parte dintre acestea vin sau pleacă din România.
V-ați întrebat vreodată cum este posibil ca un produs comandat prin telefon sau internet din altă țară, fie ea europeană sau de pe orice alt continent, să vă sosească la ușă în mai puțin de 24 de ore? Cum este posibil ca firme precum UPS, DHL, TNT sau FedEX să poată livra într-o zi un colet care prin poșta tradițională ar fi ajuns la destinație în cinci sau chiar șapte zile? Ei bine, răspunsul poate fi găsit la vreo 1.600 de kilometri de România, în cartierul general al diviziei europene a UPS de la Köln.
Noctambulul
La câteva minute după ora 23:00, trei ziariști români, trecuți deja prin furcile caudine ale controlului aeroportuar nemțesc, privesc lung către un șir aparent interminabil de avioane aliniate în fața halelor care ascund un secret bine păstrat de cei dela UPS: complexul mecanism de sortare a corespondenței care tranzitează Europa.
„Din acest moment și până la 3:30 dimineața, toate cele 110.000 de colete care ajung în hub trebuie sortate. Niciunul dintre cele 36 de avioane pe care le vedeți nu se va mai afla pe pistă până la 06:00”, ne spune mândru Carsten Helssen, șeful departamentului de comunicare al UPS Europe. Cele două hale imense în care coletele primite sunt sortate și retrimise către destinația finală adăpostesc circa 30 km de benzi transportoare. În ciuda volumului mare de muncă, condensat în numai patru-cinci ore, prin mulțimea de echipamente electronice și mecanice se zăresc foarte puțini angajați. „Coletele sunt atinse de oameni doar de două ori. La sosire și la plecare. În rest, e tehnologie”, adaugă Helssen.
A noua flotă comercială a lumii
În câteva minute, ajungem în „creierul” întregului proces de sortare. Într-o încăpere