„Prinşi într-o capcană administrativă, folosiţi şi înşelati" - astfel s-au declarat mai mulţi profesori români, implicaţi într-un proiect de predare a limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti (LCCR), în Spania, desfăşurat de Institutul Limbii Române (ILR). Pe de altă parte, conducerea ILR a afirmat ca acţiunile cadrelor didactice au dăunat colaborarii dintre Ambasada României şi Ministerul Regional spaniol şi au creat confuzii în rândul mesajelor autorităţilor oficiale.
Proiectul LCCR, „mărul discordiei"
Potrivit acuzaţiilor cadrelor didactice, problemele au apărut în 2008, odată cu extinderea proiectului LCCR, demarat cu un an în urmă. Deşi ILR anunţase că primul an de desfăşurare a cursurilor LCCR a fost un succes, în anul şcolar 2008-2009, numeroase cadre didactice cooptate în proiect au constatat că nu mai pot preda, fie pentru că nu primiseră calificativul „foarte bine" necesar pentru continuare activităţii didactice în cadrul LCCR, fie pentru că inspectorii şcolari spanioli nu ştiau de existenţa proiectului.
Acuzaţiile cadrelor didactice şi contraacuzaţiile ILR
Nemulţumirile cadrelor didactice şi lipsa răspunsurilor din partea ILR a determinat trei profesoare românce să acţioneze în justiţie Institutul, după cum a povestit Oana Drăgoi, stabilită în Adra (Andalucia). Ea a fost îndrumată de ILR, în 2008, către Inspectoratului Şcolar General din Almeria, pentru începerea cursurilor. Însă, întâmpinarea primită din partea inspectorilor spanioli nu a fost cea la care se aştepta.
„Pe 15 septembrie, autorităţile spaniole nu ştiau nimic de niciun proiect şi ne-au plimbat din birou în birou. Ne-au spus să aşteptăm că ne vor anunţa ei imediat ce au noutăţi. În februarie 2009, încă nu avea nimeni niciun răspuns pentru noi: nici românii, nici spaniolii", a declarat Oana Drăgoi, citată de romanul.eu.
Pe de altă parte, reprezentanţii Insti