Prezenţa unor produse scumpe în topul vânzărilor de electronice şi electrocasnice ale magazinelor online este un prim indicator că piaţa ar putea să stagneze, cel puţin ca valoare în acest an comparativ cu 2009. În plus, zicala potrivit căreia "sunt prea sărac ca să cumpăr ceva ieftin" pare că justifică astfel de topuri. Cum explică retailerii?
Dacă ne uităm care sunt cele mai vândute produse electronice şi electrocasnice în magazinele online, vom avea o surpriză. Printre cel mai bine vândute zece telefoane mobile, spre exemplu, pe eMAG găsim patru modele cu preţuri care depăşesc 250 de euro, printre care un iPhone 4 cu capacitate de 16 GB pe locul al patrulea şi acelaşi model, dar cu capacitate de 32 GB, pe locul al şaptelea, la preţuri de 850 de euro, respectiv 900 de euro. Destul de piperate, dat fiind că un mobil costă în medie câteva zeci de euro, beneficiind de subvenţiile acordate de operatorii de telefonie mobilă în magazinele GSM. Acelaşi clasament în magazinul online PCFun.ro conţine tot patru telefoane mai scumpe de 250 de euro, dintre care pe locul al treilea un model HTC care costă 500 de euro. Pe pagina online a lanţului de retail Domo, în top 5 al vânzărilor se află un Nokia N97 la preţul de 600 de euro, scrie revista BUSINESS Magazin .
Rezultatul este acelaşi şi în cazul laptopurilor sau al televizoarelor şi al monitoarelor cu ecran plat, iar o căutare mai amănunţită va dezvălui probabil şi în cazul altor categorii de produse. Oare a trecut criza?
Din zeci sau poate chiar sute de produse dintr-o anumită categorie, de aşteptat ar fi ca între cel mai bine vândute să se găsească modelele din gama inferioară de preţ, mai ales pe o piaţă sensibilă la preţ, care s-a diminuat chiar şi la jumătate la anumite categorii de produse.
Un român lasă 45 de euro
"În medie, bonul de cumpărături al unui român este de aprox