Competiția acerbă dintre companii și presiunea pusă de criza financiară pe tarife au făcut ca veniturile încasate de operatorii de telefonie mobilă de la clienți să se diminueze și anul acesta cu până la 20%.
Mai speră cineva să revină vremurile în care operatorii de telefonie mobilă creșteau ca Făt-Frumos, „într-un an cât alții în zece“? Cu siguranță, nu. Piața s-a stabilizat anul acesta, depășind scăderile anului 2009, după cum o arată rezultatele financiare ale companiilor din piață. Cosmote, Orange și Vodafone și-au publicat rezultatele înregistrate la 30 septembrie 2010, nu însă și RCS&RDS.
Cifrele arată că numărul de clienți este în creștere în cazul a două dintre cele trei companii (Cosmote, +1,5%, Orange, -2,98%, Vodafone, +3,2% față de aceeași perioadă a anului trecut), însă facturile plătite de clienți au continuat să înregistreze scăderi, uneori accentuate.
Astfel, ARPU (Average Revenue per User) anual înregistrat de Orange a fost de 83,3 euro, față de 100 de euro raportat în septembrie 2009, însemnând o scădere de 17 procente. Venitul mediu pe utilizator raportat de Vodafone la sfârșitul lunii septembrie este de 6,8 euro. La sfârșitul trimestrului III, de anul trecut, compania raporta un ARPU de 8,1 euro. Astfel, scăderea înregistrată este de circa 16%. La Cosmote, situația este similară, deși scăderea este mai mică. Dacă în septembrie 2009, ARPU lunar era de 5,1 euro (anualizat - 61,2 euro), în primele nouă luni ale anului suma este de numai 4,56 euro (anualizat - 54,72 euro). Tendința este însă de creștere, după ce în primul trimestru al anului venitul mediu pe utilizator a fost de numai patru euro (anualizat - 48 de euro).
Internetul mobil devine resursa-cheie
„Scăderea ARPU este un efect al contracției pieței, al sezonalității, al scăderii puterii de cumpărare și al prețurilor pentru produsele și serviciile noastre