La fiecare sfârșit de an, cota de piață a vehiculelor din categoria Sport Utility se majorează față de primele nouă luni ale anului. În ciuda crizei, tendința se menține și în acest an.
Este deja un lucru știut că piața auto românească se află într-un declin fără precedent. Anul trecut, numărul de autoturisme noi comercializate a fost cu aproape 52% mai mic decât în 2008. Nici în acest an situația nu pare mai bună. După nouă luni, piața s-a contractat cu încă 24%, astfel încât au fost vândute doar 78.152 de unități, față de 101.770 în perioada ianuarie - septembrie 2009. Dacă toate aceste lucruri sunt cunoscute, mai puțin observate sunt modificările comportamentului clienților.
Astfel, în domeniul SUV-urilor (Sport Utility Vehicle), se poate constata foarte clar o creștere a vânzărilor în perioada octombrie-decembrie a fiecărui an. Spre exemplu, dacă în primele nouă luni din 2009 cota de piață a acestor mașini era de 7,68%, în următoarele trei luni, aceasta s-a majorat la 8,04%. Dacă, la prima vedere, o astfel de tendință poate părea întâmplătoare, faptul că și în 2008 sau 2007 lucrurile au stat aproape la fel este de natură să demonstreze că perioada octombrie - decembrie poate fi considerată „anotimpul SUV“.
Pe lângă această tendință, de la un an la altul, devine evident că românii sunt tot mai atrași de acest tip de vehicule. Astfel, dacă în 2007, segmentul SUV al pieței avea a doua creștere (70,6%) după cel al monovolumelor (81%), numărul de vehicule de teren s-a majorat în 2008 cu 0,3%, în timp ce toate celelalte segmente au scăzut, cu excepția clasei mini (28,1%). Anul trecut, în condițiile unei piețe aflate într-un picaj pronunțat (-51,6%), vânzările de SUV-uri au scăzut cu doar 44%, în timp ce clasa A s-a restrâns cu 46,2%, clasa B, cu 57,2%, iar cea a compactelor, cu 49,9%.
De ce SUV-uri?
Multora li se pare ciudat că, în tim