70% dintre companii discută din nou chiriile cu proprietarii
Restul se duc în piaţă ca să caute alte oferte
Debutul crizei în România în toamna anului 2008 a pus antreprenorilor pentru prima dată problema realizării de scenarii de supravieţuire în condiţii de regres economic, după ce toate afacerile au fost iniţiate şi consolidate în condiţii de creştere economică. Perioada de regres părea a-şi fi atins minimul către finalul anului 2009, în primul trimestru din 2010 piaţa înregistrând o evoluţie pozitivă, pe fondul strategiilor implementate şi al sentimentului că unda crizei internaţionale a fost depăşită.
În ciuda acestei evoluţii însă, mediul de afaceri a fost curând confruntat cu o a doua criză, de data aceasta a ţării noastre venind din sectorul finanţelor publice, ale cărui probleme au fost anunţate de preşedintele în funcţie în primăvara anului 2010 - creşterea fiscalităţii: introducerea impozitului forfetar, creşterea cotei de TVA de la 19% la 24% etc.
IMM-urile au tăiat costurile şi la chirii
Sub presiunea adoptării măsurilor de austeritate, IMM au fost nevoite să realizeze o nouă analiză a afacerii lor şi să găsească noi metode de diminuare a costurilor, în contextul în care veniturile au înregistrat o scădere constantă. După ce au redus personalul şi salariile, companiile mici şi mijlocii au fost nevoite să taie şi din costurile pentru chirii. "În majoritatea situaţiilor, principalele costuri care puteau fi optimizate au fost cele legate de personal (prin reducerea lui sau reducerea nivelului de salarizare) şi cele legate de chirii aferente sediului. Fie că nivelul preţului pe mp a devenit nesustenabil sau că suprafaţa sediului a devenit excedentară, numeroase IMM au ieşit (uneori a doua oară) în piaţă pentru găsirea de soluţii de relocare", a afirmat Irina Petrescu, partener în cadrul firmei ESOP.
"70