Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a declarat ieri că taxa auto va fi mărită întrucât autorităţile încurajează schimbarea parcului de maşini cu autoturisme noi, şi nu cu cele second hand, mai vechi de zece ani.
„Vom mări taxa auto pentru că nu ne permitem să casăm 180.000 de maşini şi să aducem maşini second hand“, a spus Borbely într-o conferinţă de presă. El a arătat că, potrivit datelor deţinute de Ministerul Mediului, din cele 120.000 de maşini second hand care s-au adus anul acesta în România, aproape 50 la sută sunt mai vechi de zece ani.
„Nu se poate. Cine îşi permite să aducă o maşină care deja poluează mai mult să plătească o taxă suplimentară pentru că poluatorul plăteşte“, a afirmat Borbely.
El a spus că România are o producţie autohtonă de maşini accesibile, atât la Dacia, cât şi la Ford, care va porni cu mai multe tipuri de maşini şi că mai sunt numeroşi dealeri de autovehicule. „Sprijinim cumpărarea de maşini noi. De la 1 ianuarie, toate autoturismele vor fi fabricate cu Euro 5“, a spus ministrul.
Proprietarii de maşini ar putea plăti în 2011 o taxă de poluare cuprinsă între 32.000 de euro pentru înmatricularea unei maşini nonEuro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani, şi 91 de euro pentru un autoturism nou Euro 5, cu motor de 1,1 litri, scutit în prezent de la taxare.
La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 13.120 de euro, faţă de 10.240 de euro, cât este în prezent. Proprietarii de maşini cu motor Euro 2 de 3,2 litri, vechi de zece ani, ar putea plăti o taxă de înmatriculare de 21.770 de euro, faţă de 17.408 euro, în prezent.
Pentru un motor cu aceeaşi capacitate cilindrică, 3,2 litri, însă de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de înmatriculare va fi de 11.668 de euro, faţă de 8.891 de euro, cât se plăteşte în prezent. Pentru acelaşi motor şi acelaşi standard