Mii de bucuresteni au luat cu asalt Pavilionul Central Romexpo din Capitala, la sfarsitul saptamanii, pentru a se bucura de o noua editie a Targului Gaudeamus.
Din parcare, te izbeste un miros patrunzator de mici, in contratimp cu tenta culturala pe care vrea sa o inspire targul. Pe mesele de la terasa de langa cupola sunt asezate, printre sticlele de bere, cateva sacose cu carti.
Doua taranci te imbie sa cumperi palinca ardeleneasca la pet, iar niste tinere nu accepta un refuz si insista sa participi la un sondaj de opinie.
La intrare te intampina "Cosul Targului", o cutie in care atat expozantii, cat si iubitorii de lectura sunt indemnati sa doneze o carte pentru bibliotecile din mediul rural. Cosul ese ignorant insa de majoritatea vizitatorilor, care se asaza la coada, pentru a plati biletul de patru lei.
Unii vor sa isi cumpere o carte la pret de criza ori sa primeasca un autograf de la personalitatile care isi lanseaza cele mai recente volume. Multi insa sunt mai atrasi de cani, cercei, felicitari la 10 bani ori sapunuri naturale.
Astfel, editurile se vad obligate sa recurga la cele mai inventive strategii de marketing pentru a-si asigura un flux cat mai mare de vizitatori. Editurile Paralela 45, Litera si Corint impart flayere care anunta reduceri, lansari, dezbateri si tombole.
In microfon, se aude vocea lui Horia-Roman Patapievici. Spune ceva despre o carte care este "o transcriptie a grefierilor", insa este bruiat imediat de o alta voce, mai puternica, care se aude in difuzoare si anunta ca fostului presedinte Ion Iliescu este prezent la editura RAO, unde participa la lansarea volumului "Jurnalul de...front", al europarlamentarului Ioan Mircea Pascu.
Zeci de sustinatori, dar si contestatari ai fostului sef de stat se inghesuie, printre spat