VES Sighișoara se dovedește, cel puțin pentru acest an, o poveste de succes. Afacerea a avut de câștigat de pe urma crizei, care a modificat obiceiurile de consum ale clienților.
Producătorul de sobe și vase emailate VES Sighișoara (simbol bursier VESY) era, acum un an, aproape de faliment. Conducerea a reușit însă o redresare spectaculoasă, astfel că, în prezent, cererea depășește capacitatea de producție, după ce vânzările către piețele externe au crescut cu 50% și au o pondere de 40% din cifra de afaceri.
În urmă cu un an, se discuta intens despre necesitatea unor investiții prin care compania să poată produce panouri solare. Cristian Sima, președintele casei de brokeraj și investiții WBS România și totodată președinte și director general al VESY, declara că este nevoie de producția de panouri solare pentru a evita falimentul. Producătorul român se confrunta cu o scădere drastică a cererii pentru vase emailate și sobe sau șemineuri, pe piață fiind preferate vasele din inox. Acționarii nu au aprobat însă planul lui Sima și nici majorarea de capital social de un milion de euro.
Dar nici falimentul nu a venit. Recesiunea economică a reorientat gustul consumatorilor către produse mai ieftine, vasele emailate revenind în topurile vânzărilor.
Oala cu buline roșii
Ungaria, Franța, Olanda, Germania și Norvegia sunt doar câteva dintre țările care importă produse VESY. Pe piața internă, compania deține o cotă de 35% pe segmentul de vase emailate (unde principalii competitori sunt Emailul Mediaș și Vef Vrancea) și de 50% pe zona de șemineuri (unde se luptă cu Metalica Oradea). Paradoxal, criza care anul trecut a dus la concedierea a 100 de angajați a ajutat anul acesta la reangajarea a 60. În prezent, compania are 540 de salariați, dintre care 200 cu contract de muncă pe perioadă determinată.
În primul semestru al anului, VES Sighișoara